כל מה שרצית לדעת על בחינות הבגרות

ארגון הלימודים בחט”ע ושינוי במבנה ובזכאות לתעודת הבגרות

תעודת הבגרות

תעודת הבגרות המוענקת במדינת ישראל לכל בוגר חטיבה עליונה או נבחן חיצוני שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות כפי שהוגדרו ע”י משה”ח.

  1. מבנה תעודת הבגרות החדשה.

א. תעודת הבגרות החדשה תכלול את הנתונים המזהים של התלמיד ואת שם ביה”ס בו סיים את לימודיו.

ב. בתעודה יופיעו רשימת המקצועות שהתלמיד נבחן בהם בבחינות ממלכתיות חיצוניות באמצעות משה”ח או באישורו , היקף כל בחינה ביח”ל ולצידה ציון, וכן רשימת המקצועות שהתלמיד למד והוערך בהם בהערכה פנימית ולצידם הציונים שניתנו לו.

עבודת גמר שכתב התלמיד בנוסף לשני מקצועות מורחבים תירשם בתעודה בנפרד( בתנאי שאושרה ע”י מראש ע”י פיקוח על עבודת הגמר באגף לחינוך העל-יסודי). בתעודה ייכתב נושא העבודה, היקף הפעילות בשעות הלימוד (450 שעות) והציון שהתלמיד קיבל.

ג. בית הספר יעביר למשה”ח בסיום כל שנת לימודים, החל מסיום כיתה י’, את הציונים השנתיים של התלמידים במקצועות שנלמדו באותה שנה. ציונים אלה יהיו חלק מהציון הסופי של המקצוע בתעודת הבגרות. חלקם ישוקללו עם הבחינות החיצוניות, וחלקם יופיעו בתעודה בפני עצמם.

  1. חובות למידה והיבחנות לזכאות לבחינת הבגרות

א. תעודת הבגרות הבסיסית תכלול הערכות בתחומים האלה:

  • מקצועות חובה ללמידה ולהערכה באמצעות היבחנות חיצונית
  • מקצוע מורחב ברמה של 5 יח”ל
  • מדעים, חנ”ג והשכלה כללית – חובות למידה נוספות שאין עליהן חובת היבחנות בבחינות חיצוניות והמוערכות בהערכה פנימית בלבד.
  • תוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית וקהילתית – חובת עמידה במשימות המוגדרות

ב. בכל מקצוע שמתקיימת בו הערכה חיצונית – למעט מתמטיקה ואנגלית – יתקיים ארוע בחינה חיצוני אחד, וציון הבחינה ישוקלל עם ציון ביה”ס שיבוסס על מגוון כלי הערכה. במתמטיקה ובאנגלית יתקיימו שני ארועי בחינה לכל רמת לימודים.

ג. כדי שהבוגר יהיה זכאי לבגרות יהיה עליו לענות על כל הדרישות המצטברות המפורטות:

  • לעמוד בהצלחה בתכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית וקהילתית בכל אחת משנות הלימוד בחטיבה העליונה. התכנית החינוכית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית וקהילתית היא תלת שנתית. רק עם סיום החובות הנדרשות יוכל לקבל את הערכה “עמד במשימה בהצלחה” שהיא תנאי הכרחי לזכאות לתעודת הבגרות.
  • לעמוד בדרישות הסף בלימודי המדעים בהיקף של 3 שעות שבועיות במשך שנת לימודים אחת.
  • לעמוד בדרישות הסף להשכלה כללית ולחנ”ג.
  • ללמוד את מקצועות החובה, להשתתף בתכנית הבית ספרית במקצועות אלה ולעמוד בהצלחה בבחינות החיצונויות.
  • ללמוד מקצוע מורחב בהיקף של 5 יח”ל, , להשתתף בתכנית הבית ספרית במקצועות אלה ולעמוד בהצלחה בבחינות החיצונויות.
  • לצבור סך של 21 יח”ל לפחות במקצועות החובה והבחירה המחייבים היבחנות חיצונית או אישור הציון ע”י משה”ח.

ד. המקצוע המורחב המחייב לימודים ברמה של 5 יח”ל יוכל להיות אחד ממקצועות החובה (למעט אנגלית), עבודת גמר בהיקף של 5 יח”ל או מקצוע בחירה אחר בהיקף של 5 יח”ל.

3.חובת למידה להערכה פנימית

בנוסף לתנאי היבחנות חיצונית לצורך הזכאות לתעודת הבגרות קיימת חובת למידה והערכה במסגרת ביה”ס לפי הפירוט הזה:

  1. יש ללמוד לפחות מקצוע אחד מתוך אשכול המדעים בהיקף של 3 שעות שבועיות במשך שנה אחת, ללא קשר למקצוע שיבחר התלמיד להרחיב. לעינין זה ייחשבו המקצועות הבאים: מבוא למדעי הטכנולוגיה, מבוא לביולוגיה, מבוא לפיזיקה, מבוא לכימיה.

לתלמידי החינוך הטכנולוגי תיחשב הלמידה כיחידה ראשונה מתוך הרחבה המחויבת במסלול זה. אם יבחר התלמיד להרחיב 2 מקצועות מבין 4 המקצועות פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומדעי המחשב יהיה פטור מלימודי המקצוע המוזכר בא’ לעיל.

  1. יש ללמוד שני מקצועות להשכלה כללית, בנוסף לחובת הלמידה מאשכול המדעים, מתוך אשכול החברה והרוח, אשכול המורשת והתרבות, אשכול האומנויות, אשכול המדעים והטכנולוגיה או אשכול השפות. שני המקצועות יוכלו להיות מאותו אשכול או מאשכולות שונים. היקף הלימודים בכל אחד מהם לא יפחת מ-30 שעות לימוד שנתיות סה”כ והם יצוינו בתעודה כ”השכלה כללית מאשכול (שם האשכול)”
  2. יש ללמוד חנ”ג בהיקף של 60 שעות לימוד מידי שנה במשך שלוש שנים.
  3. יש להשתתף באופן פעיל בתכנית הלימוד התלת שנתית להתפתחות אישית ולמעורבות קהילתית ולעמוד בדרישות המצוינות בה.
  4. הציונים של מקצועות אלה יכללו בתעודת הבגרות כחלק מהמקצועות להערכה פנימית.
  1. מצטייני משה”ח

תלמידים יקבלו תעודת הצטיינות ממשה”ח אם יעמדו בכל הדרישות המצטברות האלה:

  • הצטיינות בתכנית להתפתחות אישית ולמעורבות קהילתית
  • למדו ונבחנו באנגלית ברמה של 5 יח”ל
  • למדו ונבחנו במתמטיקה ברמה של 5 יח”ל
  • ממוצע ציונהם בתעודת הבגרות הינו 90 ומעלה.

מקצועות החובה, מקצועות הבחירה והמגמות

רמת הלימוד של המקצועות המחייבים בחינה חיצונית מוגדרת בהיקפים של 1-5 יח”ל . יחידות הלימוד משמשות מדד של היקף החומר ושל מידת העמקה במקצוע והן של מס’ שעות הלימוד שהוקדשו לו.

מס’ שעות הוראה של כלל החומר הנילמד ביחידת לימוד אחת מוערך בכ-90 שעות לימוד בכיתה (3 שעות שבועיות לשנת לימוד) מקצועות ברמה של 5 יח”ל נלמדים בהיקף של 450 שעות לימוד לפחות.

מקצועות החובה

  • אשכול מורשת ותרבות:                תנ”ך          2 יח”ל
  • אשכול ידע העם, מדינה ועולם:      היסטוריה    2 יח”ל

אזרחות       2 יח”ל

  • אשכול עברית:                            ספרות         2 יח”ל

לשון והבעה   2 יח”ל

  • מתמטיקה                                                    3-5 יח”ל
  • אנגלית                                                        3-5 יח”ל

** בגרות ב-   4-5 יח”ל אנגלית הינו תנאי קבלה למוסד אקדמי.

מקצוע מדעי = מקצוע מתוך סל הבחירה של המקצועות המדעיים. כל תלמיד חייב ללמוד מקצוע מדעי אחד לפחות בהיקף של 1 יח”ל. אנו ממליצים לתלמידים בעלי יכולות גבוהות ללמוד מקצוע מדעי בהיקף של 5 יח”ל ולזכות בתעודת בגרות איכותית.

מקצועות בחירה = מקצוע מתוך סל בחירה מגוון. כל תלמיד חייב ללמוד מקצוע בחירה אחד לפחות בהיקף של 5 יח”ל. אנו ממליצים לתלמידים בעלי יכולות גבוהות ללמוד יותר ממקצוע בחירה אחד בהיקף של 5 יח”ל ולזכות בתעודת בגרות איכותית.

מגמות טכנולוגיות = על מנת להיות זכאי לתעודה טכנולוגית (בנוסף לתעודת הבגרות) על התלמיד ללמוד שלושה מקצועות ולעמוד בחובות הנדרשות (מקצוע מוביל+מקצוע התמחות+מקצוע מדעי). מקצוע התמחות מיועד לתלמידים אשר לומדים בהצלחה את לימודי המקצוע המוביל במגמה ויכולים לשלב התמחות במקצוע.

השילובים האפשריים:

  • מגמה טכנולוגית- מדעית הנדסית

אומנויות העיצוב

ביוטכנולוגיה

תקשוב

  • שני מקצועות בחירה מדעיים ( בהתאם לאשכולות האפשריים )
  • מקצוע בחירה עיוני ומקצוע בחירה מדעי (בהתאם לאשכולות האפשריים )
  • שני מקצועות בחירה עיוניים ( בהתאם לאשכולות האפשריים )