מדעי החברה

תכנית הלימוד
לימודי מדעי החברה במערכת החינוך, על מגוון התחומים השונים שהם מציעים, חוקרים את החברה האנושית, על
המגוון התרבותי שבה ולפיכך ממלאים תפקיד מרכזי בקידום הידע וההבנה של מורכבות החיים החברתיים בעידן
הפוסט מודרני בכלל ובחברה הישראלית בפרט.
הלימודים במסגרת זו פותחים למתבגר צוהר לעולם שלם של מושגים תיאוריות ורעיונות מופשטים שתכליתם מתן
רעיונות שיהוו בסיס לתפיסות לאמונות ולסדרי חיים אותם יגבש כאדם בוגר.
אלברט איינשטיין אמר: “נסו לא להיות אנשים של הצלחה, אלא נסו להיות אנשים של ערך.”
הערכים אותם אנו מנחילים לתלמידינו במסגרת הוראת מדעי החברה, בצד עולם הידע והמושגים, מספקים כלים
בהפיכתם לאזרחים אכפתיים, מעורבים, מובילים ותורמים.

מטרות המגמה
מטרתה העיקרית של תכנית הלימודים במדעי החברה היא טיפוח מחשבה עצמאית וכושר ניתוח, תוך שימת דגש על
הבעייתיות של הנושאים השונים המעסיקים את חברתנו.
מטרה נוספת הנה להביא את התלמיד לידי זיהוי תופעות חברתיות, התייחסות אליהן ונקיטת עמדה, תוך סובלנות
מחד וביקורתיות מאידך.
התכנית משלבת הוראת תכנים ומושגים הקשורים בחברה הישראלית – במגמה להבין את התהליכים השונים
המתרחשים בחברה ואת השפעתם על הפרט.

מבנה מסלול המגמה
לימודי מדעי החברה נחלקים ל- 3 חלקים:
לימודי סוציולוגיה בהיקף של 2 יח”ל, לימודי פסיכולוגיה בהיקף של 2 יח”ל, עבודת גמר מחקרית באחד משני
התחומים הנ”ל בהיקף של 1 יח”ל, בהתאם לבחירת התלמיד ובאישור משרד החינוך
לימודי הסוציולוגיה יעסקו בנושאים שונים ומגוונים כגון : תרבות, קבוצות, משפחה, חיברות

לימודי הפסיכולוגיה יתמקדו בתחומים הבאים: בפסיכולוגיה כללית (אישית, למידה, לחץ), פסיכולוגיה
התפתחותית (פרויד, אריקסון, פיאז’ה), פסיכולוגיה חברתית (קונפורמיות, תהליכי הסקת מסקנות, דעות קדומות,
עמדות), רגשות, פסיכולוגיה קוגניטיבית (מהם התהליכים המתרחשים במוחינו?) ועוד..