כללי אצבע והרגלים נכונים להתנהלות בטוחה במרחב הסייבר
ניהול ושמירה על סיסמאות:
סיסמאות הן המפתח שמזהה אותנו אל מול מערכות המידע השונות. מי שמקבל את המפתח הזה יכול להתחזות לנו. לכן זכרו:
- סיסמה היא כמו מברשת שיניים – איננו חולקים אותה עם אחרים, ואנו מחליפים אותה אחת לתקופה.
- בחרו בסיסמאות שונות לשירותים שונים – לעבודה, לרשתות חברתיות ולדוא”ל.
- בבחירת סיסמה מומלץ לא לעשות שימוש בפרטים אישיים, כגון שמות בני משפחה, חיות מחמד וכדומה.
שימוש נבון במכשירים ניידים:
המכשירים הניידים שלנו מכילים חלקים נכבדים מחיינו הפרטיים ומהעבודה:
- נעלו את המכשיר עם סיסמה, טביעת אצבע או באופן שלזר לא תהיה גישה למידע שעל המכשיר, אם המכשיר אובד/נגנב.
- עשו שימוש מושכל באפליקציות: הורדת אפליקציות רק מחנויות רשמיות – Google Play, App store.
- שימו לב להגדרות הפרטיות באפליקציות, לנתונים שאליהם האפליקציות מורשות לגשת – תמונות, מיקום, מיקרופון, מצלמה. אם לאפליקציה אין צורך בנתונים אלו, חסמו את הגישה. שימו לב אם האפליקציה חושפת את המיקום שלכם לכולם או רק לאנשי קשר וחברים.
שימוש בטוח בדוא”ל:
הדוא”ל הוא אחד הכלים השימושיים ביותר בחיינו המקצועיים והפרטיים, אולם הוא גם דרך המלך של התוקפים למחשב ולמידע שלנו.
שימו לב:
- היזהרו מהודעות דוא”ל משולחים שאינכם מכירים, על אחת כמה וכמה אם הן מכילות הבטחות לזכייה בלוטו או מכילות קבצים שדחוף לפתוח.
- נוזקות יודעות “להתחבא” גם בקובצי ,Officeכמו Word ו-Excel. אל תתפתו לפתוח קבצים שאינכם יודעים את מקורם.
- אם קיבלתם מסמך מאדם שאתם מכירים, אך לא ציפיתם לקבל אותו מאותו אדם – התקשרו אל השולח לפני פתיחת המסמך, ייתכן שקיבלתם אותו ממתחזה, והמחשב של השולח הודבק!
דיוג (פישינג) והנדסה חברתית:
המושגים “דיוג” ו”הנדסה חברתית” מתייחסים למצבים שבהם גורמים עוינים מתחזים לאנשים או גופים שנראים לגיטימיים על מנת לגרום לכם לבצע פעולה שאינכם אמורים לבצע. הנה כמה דוגמאות:
- קבלת הודעת דוא”ל שכביכול נשלחה ממנכ”ל החברה עם הנחיות להעברת כספים לחשבון בנק
- קבלת שיחה טלפונית מ”איש תמיכה” כביכול שמבקש להתחבר למחשב שלכם מרחוק
- קבלת הודעת דוא”ל מתחזה מאיש טכני בארגון שבו הוא מבקש שתלחצו על קישור על מנת להחליף את הסיסמה שלכם
גלישה בטוחה ברשת:
האופן שבו עובדי הוראה, תלמידים והורים גולשים ברשת הוא קריטי לאבטחת המידע.
ב”ענן החינוכי” תמצאו מידע רב בנושא זה – קישור.