ינוך פיננסי, או אוריינות פיננסית, הוא הבנת מעורבות הכסף בתחומי חיים רבים ופיתוח מיומנויות להתנהל נכון עם כסף ולקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש בו (כגון מהו תקציב, איך מכינים תקציב, איך בונים סדרי עדיפויות, החשיבות של ההתמודדות עם תרבות הצריכה). התכנית היא הזדמנות לצייד את התלמידים בתכנים ובמיומנויות שיצטרפו אל ארגז הכלים החיוני לבוגר העתידי של מערכת החינוך. הטמעת החינוך הפיננסי היא חלק מרכזי ממטרות תכנית הלימודים “מולדת חברה ואזרחות”. נושא זה משתלב בתכנית הלימודים בפרקים העוסקים בהיבטים אזרחיים סביבתיים ולאומיים, סדרי עדיפויות וקבלת החלטות של הפרט המשפחה והקהילה, צרכנות נבונה, חשיבות החיסכון, מחירה האקולוגי של תרבות השפע והצרכנות, היכרות עם מוסדות ציבור ביישוב ובמדינה.
כמעט בכל יום אנו נדרשים לקבל החלטות פיננסיות, החל בבחירה בין אמצעי תשלום, דרך טיפול בחשבון בנק וכלה בהקצאת משאבים להשקעות לביטוח או לחיסכון פנסיוני. כדי להתמודד עם החלטות אלו, דרושים לנו כלי ניתוח ומידע. זו מטרת החינוך הפיננסי: הקניית כלים ומיומנויות, הנגשת מידע והטמעת דפוסי התנהלות פיננסית נבונים. חינוך פיננסי רלוונטי לכל אדם בכל שלב בחייו. אנו נחשפים לנושאים כספיים כבר בגיל צעיר מאוד, כשמתלווים להורים בקניות או כשמקבלים מתנות ודמי כיס. ככל שאנו מתבגרים, עלינו לקבל החלטות פיננסיות רבות ומורכבות יותר ולהיערך לאירועים בלתי צפויים שעשויים לקרות. שינויים שחלו בשנים האחרונות חידדו צורך זה: מורכבות גדלה של מוצרים פיננסיים, משברים פיננסיים, גידול בפערים כלכליים ועליית תוחלת החיים הגבירו את הצורך להתאים מוצרים פיננסיים לצרכים ולהעדפות אישיים, ועִמם גדל הצורך בחינוך פיננסי.