שיטת המנות

תלמידים והורים יקרים.

בית הספר הוא בית חינוך, ובתור שכזה מטרתו לחנך את התלמיד להתנהגות לימודית הכוללת, בין היתר, רמה אקדמית ותפקוד בסיסי. הנוכחות הסדירה בשיעורים היא תנאי בסיסי להתנהלות תקינה של הלימודים ולהצלחת התלמידים בלימודיהם. תלמיד שנוכחותו אינה סדירה (נעדר משיעורים, מגיע באיחור, עוזב את הכיתה ללא רשות וכד’) פוגע ברצף הלמידה וביכולת ההתמדה שלו הדרושים לתפקוד סביר עבורו ועבור חבריו לכיתה.  לפיכך במסגרת מעבר בית הספר  למבנה העל יסודי, תיכון, תונהג בביה”ס “שיטת המנות” – הנוכחות בשיעורים כמרכיב בהערכת ההישגים (עפ”י חוזר מנכ”ל)

מהות השיטה ועקרונותיה

  1. בכל מקצוע התלמיד יכול להשיג ציון מרבי של 100 נקודות.
  2. הציון הסופי של התלמיד יורכב גם מההישגים האקדמיים וגם מנוכחות סדירה בשיעורים:

א. הישגים אקדמיים: שקלול הישגיו האקדמיים של התלמיד : ציוני המבחנים והבחנים, הכנת שיעורי הבית, העמידה במטלות , תלמידאות וכד’.

ב. נוכחות סדירה בשיעורים: מספר ההיעדרויות הבלתי מוצדקות שנרשמו לתלמיד במהלך תקופת לימוד כפי שהיא מוגדרת בבית הספר (מחצית, שליש וכד’) ושקלולן לציון נוכחות על פי מפתח החישוב שיובא בהמשך.

  1. המורה יחבר את שני הציונים – הציון האקדמי וציון הנוכחות – והציון שיתקבל הוא ציונו הסופי של התלמיד במקצוע.
  2. החישוב ייעשה בכל פעם שהתלמיד יקבל גיליון הערכה, והוא יתבסס על מספר שעות ההוראה בפועל שניתנו באותה תקופת לימוד.

המפתח לחישוב של ציון הנוכחות

  1. . התלמידים נדרשים להגיע לכל השיעורים כסדרם, ובעת הערכת הישגיהם יילקחו בחשבון גם מניין היעדרויותיהם.
  2. יש היעדרויות שבית הספר יכיר בהן כהיעדרויות מוצדקות ולא יחשב אותן בעת הערכת הישגי התלמיד בתום כל תקופת לימוד, כמפורט להלן:

א. היעדרות בשל אבל על קרוב מדרגה ראשונה – שבוע ימים (היעדרות בשל אבל על קרוב משפחה שאינו מדרגה ראשונה תידון בוועדה הבית ספרית, ראה הסבר בהמשך).

ב. היעדרות בשל שמחה של קרוב מדרגה ראשונה – יום אחד.

ג. היעדרות בשל זימון ללשכת גיוס או למבדקים לצבא (בתנאי שהוצג אישור התייצבות בפועלולא מכתב הזימון).

ד. היעדרות בשל שירות לקהילה, פעילות חברתית בבית הספר, היעדרות בשל ייצוג בית הספר בתחרויות ספורט, פעילות בתנועת נוער, התרמות וכד’ – בכמות ובתחומים המאושרים מראש על ידי בית הספר.

ה. היעדרות בשל מילוי תפקידים בבית הספר

ו. היעדרות בשל  שני מבחני תיאוריה ושני מבחנים מעשיים בנהיגה ( יתר המבחנים לא יוכרו כהיעדרות מאושרת)

ז. היעדרות בשל אשפוז/בדיקה בבית חולים (בתנאי שיוצגו האישורים המתאימים).

ח. היעדרות מעל ארבעה ימים בשל מחלה (בתנאי שיוצג אישור רופא).

ט. היעדרות בשל קיומה של בעיה רפואית כרונית/חוזרת (עם הצגת אישור רפואי חד-פעמי המעיד על היות המחלה כרונית).

  1. בקשות לאישור היעדרויות חריגות שאינן ברשימה תוגשנה בכתב על ידי התלמידים ותובאנה לדיון בוועדה בית ספרית מיוחדת שמנהל בית הספר יעמוד בראשה.
  2. היעדרות ממבחן או מפעילות חברתית המתקיימת בשעת שיעור דינה כהיעדרות שאינה מוצדקת מהשיעור.
  3. עם סיום ספירת ההיעדרויות הבלתי מוצדקות יחושב ציון הנוכחות. הציון הגבוה ביותר בנוכחות הוא אפס (אפס היעדרויות), והיעדרויות תגרומנה להפחתה בציון.

את האישורים בגין ההיעדרויות יש למסור למחנכ/ת, לא יאוחר משבוע ימים לאחר שובו של התלמיד לבית הספר. לא יתקבל אישור רטרואקטיבי.

אופן החישוב של הציון בנוכחות בכל מקצוע

משנת הלימודים תשע”ז החישוב  המנות יהיה על פי “אחוז שעות היעדרות”:

  • מרכיב הנוכחות מחושב בהתאם לאחוז שעות ההיעדרות משעות ההוראה בפועל בכל מקצוע. (מדובר כאמור בחיסורים לא מוצדקים!)
  • תלמיד שלא נעדר כלל, או שנעדר עד 15% משעות ההוראה בפועל – ציונו בנוכחות 0.
  • תלמיד שנעדר בין 15% ל- 20% משעות ההוראה בפועל – ציונו 5-, כלומר מציונו האקדמי תופחתנה 5 נקודות.
  • תלמיד שנעדר בין 20% ל- 25% משעות ההוראה בפועל –תופחתנה לו 2 נקודות נוספות מהציון, וכן הלאה.
  • תלמיד שנעדר מ- 30% ומעלה משעות ההוראה בפועל במקצוע – יקבל במקצוע זה ציון 40 שמשמעותו נכשל!
  • להלן טבלה מרכזת לחישוב ציון הנוכחות:
היעדרות על פי “אחוז שעות היעדרות” ציון הנוכחות
עד 15% (כולל) 0
מ- 16% עד 20% (כולל) 5-
מ- 21% עד 25% (כולל) 7-
מ- 26% עד 30% (כולל) 9-
מ- 30% ומעלה 40  ציון המקצוע

 

  • תלמיד שיצבור 5 איחורים לא מוצדקים –יחשבו כהיעדרות לא מוצדקת.
  • תלמיד שנעדר מ-30% ומעלה  במקצוע לא יקבל ציון סופי במקצוע זה,  ותופיע הערת הסבר לכך. תלמידים אלו לא יהיו זכאים לציון בית-ספרי במקצוע באותה שנה, ומכאן שציונם במקצוע יהיה נכשל.
  • היעדרות בעקבות מחלה בת חמישה ימים או יותר, מחייבת הצגת אישור רפואי.
  • נוהל טיפול בחיסורים חריגים הליך הטיפול בתלמידים שצברו 30 שעות היעדרות ומעלה ללא הצדקה :

א.      בירור עם מחנך/ת הכיתה

ב.      מכתב להורים עם העתק לתיק האישי.

ג.       זימון ההורים לפגישה אצל רכז/ת השכבה  / יועצת ביה”ס .

ד.      יידוע קצינת ביקור סדיר בהיעדרויות החריגות.

אנו ממליצים להורים לעקוב אחר היעדרות ילדיהם באמצעות המשוב העומד לרשותכם

בברכה,

הנהלת ביה”ס